Saturday 18 May 2013

یک تبلیغ

 
 پوستر بالا به سفارش پلیس سنگاپور در جاهای عمومی مانند اتوبوس و مترو منتشر شده است. این عکس مزاحمت خیابانی علیه زنان را به وضوح به تصویر کشیده و با استفاده از اصطلاحی دو پهلو پیام خود را می رساند. همانطور که می بینید در این پوستر از اصطلاح "to rub somebody the wrong way" به معنی "کسی را دلخور و عصبانی کردن" یا "کسی را اذیت کردن" به طور ایهام آمیزی استفاده شده است. اینجا این عبارت علاوه بر معنی واقعی و مصطلحش، به معنی تحت اللفظی اش یعنی "به طریق غلط لمس (ساییده) نشوید" نیز قابل تفسیر است. اما گذشته از ماهیت و طراحی ماهرانه این پوستر، پیامهایی که از آن برداشت می شود و نحوه برخورد پلیس سنگاپور با پدیده مزاحمت خیابانی برایم بسیار جالب است. چند راهکار برای کسانی که قربانی این نوع مزاحمت ها می شوند ذکر شده است. مثلا " با 999 (شماره تلفن پلیس سنگاپور) تماس بگیرید" یا "یک قربانی ساکت نباشید، داد و فریاد کنید" یا " تنها به جاهای تاریک و خلوت نروید". همین پیام ها به خودی خود راهکارهایی را ارائه می کنند و ایجاد مزاحمت خیابانی را جرم نشان می دهند (که برای مقابله با آن باید با پلیس تماس گرفت). حالا این برخورد با این پدیده زشت و آزار دهنده را مقایسه کنید با آنچه در کشور ما اتفاق می افتد! گفتن "حجاب مصونیت است نه محدودیت" و گیر دادن به حجاب زنان با نام "طرح امنیت اجتماعی" تنها کارکردش مجرم شناختن قربانی است. یعنی در ایران ما، زنی که قربانی مزاحمت می شود، چه از طرف فرهنگ حکومتی و چه از دید بسیاری از مردم، خود مقصر (یا مجرم) است؛ چرا که اوست که باید خود را بپوشاند و مصون کند و چون مروارید در صدف بپیچد. انگار مردی که مزاحم می شود اختیار ندارد!
در این پوستر، یک عکس دیده می شود. عکسی که ایجاد مزاحمت را واضح و آشکار نشان می دهد. پیامی که این عکس به بیننده می دهد چند چیز است:
1- مزاحمت چیزی نیست که بخواهید پنهانش کنید. شرم نکنید و بگویید.
وقتی دختری این عکس و آنچه نوشته شده است را می بیند، اگر برایش چنین اتفاقی بیفتد  نیازی نمی بیند که (در فرهنگ شرقی سنگاپور) شرم کند و سکوت کند و خودآگاه یا ناخودآگاه خود را مقصر بداند. (این برداشت را همسرم به من گفت. من به عنوان یک مرد نمی توانم در مورد احساس زنان نظر قطعی بدهم !)
 
2- با نشان دادن این عکس، زشتی این عمل بیشتر دیده می شود. اگر حتی یک در صد مردانی که به هر دلیلی ممکن است زمانی این کار را انجام دهند با دیدن این عکس از مزاحمت منصرف شوند، این کار تبلیغاتی ارزشش را خواهد داشت.
 
3- این گونه نشان دادن مزاحمت به عنوان یک جرم در دل خیلی از آن کسانی مرتکبش می شوند ترس می اندازد و در نتیجه این پوستر جنبه پیشگیرانه هم دارد.
 
امیدوارم زمانی برسد که هیچکدام از ما قربانی را مجرم ندانیم؛ در هیچ موردی.
 

1 comment: