Sunday 30 June 2013

اشتباه نکنیم. کوتاه نیاییم.

حواسمان باشد اشتباه نکنیم. حواسمان باشد نقش های "مردم مطالبه گر" و "سیاستمدار پاسخگو" به "مردم حامی" و "سیاستمدار هدایتگر" تبدیل نشوند. 
انتخابات ریاست جمهوری انجام شد. مردم زیادی شرکت کردند و ظاهرا در شمارش تقلب نشد. حسن روحانی انتخاب شد. کسی که اصلاح طلب نبوده و احتمالا نیست اما کاندیدای اصلاح طلبان شد. با همه شک و تردید هایی که در شرکت کردن یا نکردن میان قشر ناراضی جامعه وجود داشت، خیلی ها شرکت کردند و سرنوشت این انتخابات هم رقم خورد؛ و خوشبختانه به نفع ناراضی ها.
اما یادمان باشد. حسن روحانی منجی نیست. ایده آل هم نیست. انتخاب حسن روحانی یک انتخاب استراتژیک بود و حالا او قرار نیست معجزه کند. نه که از او انتظاری نداشته باشیم. نه. باید هر کاری از دستش بر می آید بکند. به احترام این همه رای و امید باید کاری بکند چرا که قدرتمند خواهد بود. شاید نه به اندازه یک رییس جمهور واقعی در یک جمهوری واقعی. اما به هر حال هر چه باشد رییس جمهور است. اما کار اصلی به دوش ما مردم خواهد بود. 
یادمان باشد، اگر رای داده ایم و به او رای داده ایم، می خواستیم کسی را رییس جمهور کنیم که بگذارد ما کارمان را بکنیم نه اینکه او بیاید و مثلا حجاب را اختیاری کند که مسلما اگر به اختیار خودش باشد نخواهد کرد. ما باید مطالبه گر باقی بمانیم. ما باید سیاستمداران را مجبور کنیم که دموکراسی خواه شوند. باید مجبورشان کنیم. با مطالباتمان با سوالاتمان و با فعالیت هایمان. نباید به به و چه چه گو شویم. باید مجبورشان کنیم که پاسخگو باشند. خاتمی، روحانی و هیچ کس دیگری بت نیست. سیاستمدار نباید از دست مطالبات مردم یک خواب راحت داشته باشد. باید بداند که ما "می خواهیم". باید بداند ما به حقوق خودمان آگاهیم. و اولین کاری که باید بکند این است که بگذارد ما با خیال راحت کارمان را بکنیم. 
از هیچ مطالبه ای کوتاه نیاییم. قرار نیست ما مطالباتمان را کم کنیم که حسن روحانی به همه شان برسد و بشود سیاستمدار نمونه. ما مطالباتمان را نگه می داریم. هر چه قدر از آن ها را برآورده کرد و کمک کرد که بر آورده شوند از او سپاسگزاریم. و آنهایی را هم که نه، ما منتظر می مانیم. ولی پیش شرط همه اینها این است که بگذارد ما حرفمان را بزنیم. 
ما از اصولمان حمایت می کنیم. اگر حسن روحانی یا هر کس دیگر در مسیر این اصول بود که هیچ اگر نه قرار نیست ما از اصولمان کوتاه بیاییم. همین. 
منتظریم آقای روحانی. ببینیم چه می کنی؟

No comments:

Post a Comment